zondag 2 augustus 2015

Dag 5: Wildlife @ Harding Icefield Trail

Donderdag 30/07/2015

Om 2u30 vallen we pas in slaap. Het was een zeer korte nacht, dankzij onze bovengeburen. Je hoorden hen constant meubels verhuizen. Zelfs ben ik nog om 3u en om 4u wakker gekomen. Dus heb slechts 4u geslapen. We willen vroeg vertrekken naar Seward om naar Kenai National Park te gaan. Buiten is het volledig opgeklaard en bij het vertrek vanop ons appartement, zien we de Ring of Fire. Tom wilt nog even stoppen aan het strand bij Anchor Point. Hieronder zie je nog een foto van het huis met 5 appartementen. Zelf gebouwd en met dubbel glas. 



Daar aangekomen is het prachtig. Er liggen leuke schelpen op het strand, want de zee is nu verder dan gisteren. We zien nog een Amerikaanse Zeearend zijn maagje vullen met een vis. 


Na de Zeearend nemen we zelf nog wat foto’s en zien dan ineens iets groters drijven in het water. Wow, een zeeotter. Hij ligt op zijn gemak te zwemmen. 





We verlaten het strand rond 9u, want het is nog een eindje rijden tot Seward. Onderweg zijn er nog wat wegenwerken, maar de wachttijd valt goed mee. Net aan de Seward Highway stoppen we nog voor een uitzichtpunt bij het meer. Het is zo prachtig weer. 


Aangekomen in Seward, rijden we eerst naar Kenai Fjords Tour. Ik wil gaan vragen of we op de lijst staan voor de grote boottocht morgen en op welke boot we zitten. We staan op de lijst en ze boeken ons op de Orca Voyager. Dit is een Catamaran, waar de golven minder op te voelen zijn. Oef, dit is dan ook geregeld. Het is bijna 13u30 en onze lodge ligt in de straat van het National Park. Tom gaat kijken of onze cabin al klaar is. En ja, hij is klaar. We laden alles uit en eten nog een broodje op een picknickbank. 

Daarna rijden we door naar Kenai National Park voor onze eerste traditionele stop. 




Het park zelf kan je enkel langs hier bereiken met de auto. De rest van het park is met de boot, die we morgen gepland hebben. We wandelen vandaag een zware trail, de Harding Icefield Trail van 13,2 km. Het is al 14u40 eens we starten, maar voordeel in Alaska zijn de lange daguren. De trail zelf kan wel 8u duren, dus het is niet bedoeling om traag vooruit te gaan. We registreren ons voor de wandeling en beginnen er aan. De wandeling stijgt heel rap en doet ons denken aan de 4 mile trail in Yosemite. (helaas is deze wandeling zwaarder) De uitzichten zijn geweldig, wat een heldere hemel en WARM! 

We komen veel wandelaars tegen op de terugweg. Ook een Park Ranger. Ze waarschuwt ons dat we lawaai moeten maken, want mijn belletje is waardeloos. De berenspray is wel mee, maar hopelijk moeten we hem niet gebruiken. Ik vraag of er vandaag beren gespot zijn en er zijn inderdaad zwarte beren gezien. Hierna zien we berenpoep liggen op de weg? Ze zitten hier inderdaad. De trail is zeer lastig. Dit jaar heb ik mij wandelstokken gekocht en ze zijn tot nu toe zijn geld wel waard. Het is toch een prachtig uitzicht. 





Op een bepaald moment geraak ik oververhit en zie het niet meer zitten. Tom blijft mij aanmoedigen om verder te wandelen. Het gaat ongelooflijk stijl, maar dan zie ik een marmot zitten. Ze komen behoorlijk dicht en best wel mooie dieren.


Hierdoor krijg ik nieuwe moed en gaat de wandeling verder door. Het blijft zwaarder worden en de tocht gaat verder over losliggende stenen, water en SNEEUW! Het is zelfs bij de sneeuw niet koud. Het is zeer glad en dankzij mijn wandelstokken geraak ik verder tot aan het hutje! Het is nog een beetje verder, waar je dan volledig in de sneeuw zit. Het is hier zo stil, zo groot en mooi dat de tranen in mijn ogen komen.



Bij het hutje zie ik ineens een heleboel berggeiten afdalen. We drinken en eten nog iets en beginnen aan de terugweg. Teddy komt ook nog eens piepen! De luierik zat de hele tijd in mijn rugzak!




We komen nog een paar mensen tegen, die nog later dan ons gestart zijn. Ik loop voorop en Tom roept ineens, STOP! Wat loopt er daar? Ik kijk mee en zie dat het een zwarte beer is. Onze eerste beer is een feit! 


We stoppen nog hier en daar om de prachtige uitzichten te bewonderen, maar het is al laat en de terugweg is nog lang. Om 22u20 staan we terug op de parking. De mooiste wandeling ooit in mijn hele leven gedaan. Wat een geweldige dag alweer. We halen nog wat eten in de Safeway, al de rest is gesloten. Morgen staat de grote boottocht gepland! We eten en gaan meteen slapen. 

Weer: 15 - 19 C°
Hiking: 13,2 km
Wildlife: Zeearend, zeeotter, marmotten, berggeiten, zwarte beer

2 opmerkingen:

  1. Wat een natuur! Echte kunstwerken die foto's van je! Je kunt er echt printen en hangen aan de muur!

    En die marmot is zo fucking schattig...!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow... Mooi weer + dieren! Geniet ervan...
    Wij zijn hier vorig jaar niet aan begonnen met heel grijs weer en stromende regen...

    BeantwoordenVerwijderen