zondag 2 augustus 2015

Dag 6: Kenai Fjords Tour

Vrijdag 31/07/2015

Om 8u40 worden we pas wakker. Bijna overslapen! Om 9u20 moeten we bij onze boot zijn. Vlug douchen, aankleden, eten, bonine slikken en hup weg ermee. We zijn net op tijd, de rij staat al klaar. Dit is onze boot voor vandaag. 


We gaan meteen naar het bovendek en nemen vanachter onze plaatsen in. Het belooft een mooie dag te worden, stralende blauwe hemel en aangename temperatuur. Om 10u vertrekken we uit de haven en kort daarna zien we al een zeeotter. Het was precies een houten plank. Een beetje verder zien we nog zeeotters, waarop de boot vertraagt. Zelf heb ik nog wat moeite met de bewegingen, dus ik blijf nog eventjes zitten. 


We varen verder langs de Resurrection Bay en dan jackpot, walvissen! Wat een grote dieren. Prachtig, echt prachtig. 


En zo gaat het verder. We zien zeehonden. 


Eventjes verder zien we zeeleeuwen.



En als top op de vuurpijl. Mijn grote wens, ORCA’s. En niet eentje, maar wel 5 orca’s! Ik kan nu al goed rondlopen op het dek, ook al schommelt de boot redelijk hard. Nog een grote voordeel met het prachtige weer is, dat het water kalm is (volgens zeetermen). Wat een prachtig moment om deze prachtdieren (met een kleintje) te zien zwemmen naar de open zee. 




Het uitzicht blijft ons verbazen. 



We krijgen lunch, chicken wrap en chips. Een heerlijke lichte maaltijd. De kapitein is zeer goed in het varen en vertellen. Telkens hij wildlife ziet, draait hij de boot zodat we ze ook aan iedere kant zien. 

We zien nog zeeleeuwen liggen op de rotsen. Genietend van het mooie weer. 


De puffin ontbreekt vandaag ook niet. 


De kapitein en bemanning zijn vandaag ook verbluft van het vele wildlife. Er zijn slechts twee dagen op het jaar, waarop het lijkt dat de hele zee tot leven komt. And today is one of those days :). 

We zien nog een paar dolfijnen. En eentje die wel heel dicht tot bij de boot kwam. Helaas is de foto niet zo goed gelukt. Hij zat eigenlijk te dicht bij de boot en hopen dat hij zich niet pijn gedaan heeft. 

We varen verder naar Aialik Glacier. Dit is het uiteinde waar de Harding Icefield trail loopt. Een grote klomp ijs met sneeuw. Af en toe zien we stukken ijs vallen in het water. De kapitein vertelt ook over de opwarming van de aarde, dat het vooral de laatste jaren aan een hoger tempo aan het wegsmelten is. En dit is door de mens...



We varen terug en zien weer een heleboel wildlife. De zeeotters blijven toch grappig. 



En dan is er weer een walvis. Dit is al de vierde die we zien vandaag, maar terug ene die uit het water springt. Ik sta klaar met mijn camera en zonder ik het besef KLIK!




Dit is fantastisch! Wat prachtig. Hoe geweldig zijn deze twee dagen al niet geweest. Dit kan geen enkele reis meer overtreffen. Alaska laat een diepe nadruk achter. 

Bij de terugweg hoort ook een stop bij Fox Island bij. Hier mogen we zalm gaan eten. Het smaakt ons beiden, maar merken wel op dat ons gezicht zeer rood ziet. Gisteren had ik ook al wat een zonneslag, maar nu door de zon en harde wind op de boot doet het pijn. Terug op de boot krijgen we nog een warme chocolate chip cookie. Overheerlijk! We stoppen nog een bij een apart eilandje, waar we twee zeearenden zien. 


En dan verlaten we het geweldige wildlife voor vandaag. De Kenai Fjords Tour was duizend keer zijn geld waard. Het is het beste ooit meegemaakt in mijn hele leven! We zijn beiden zeer blij en krijg ook compliment van Tom dat ik deze tour geboekt heb. We kopen nog wat souvenirs en kopen onszelf een zeeotter! Een pluchen hé ;)

In de Safeway halen we aftersun. We zullen nog met een kleurtje terug komen, want hier is het nog 22 C° en morgen gaat het nog warmer worden. Terug in de cabin, zijn we doodop. Ik ben te moe om de blog te schrijven en onze spieren van de wandeling doen nu meer pijn. We vallen beiden als een blok in slaap. Morgen verlaten we Seward, dat voor altijd in ons hart zal blijven bestaan. 

Weer: 18 - 24 C°
Hiking: 0 km

Wildlife: zeeotters, zeehonden, zeeleeuwen, walvissen, orca’s, puffin, zeearenden, dolfijnen

2 opmerkingen:

  1. Ik ben sprakeloos. Zo'n prachtige foto's van prachtige dieren... wenste echt dat ik er was om ze in het echt te zien! Een orka baby... hoe schattiger kan het nog worden? En die walvis foto's... wow.Ja het enige dat ik kan zeggen is WOW

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow... Ziet eruit als een geweldige dag!

    BeantwoordenVerwijderen