maandag 24 augustus 2015

Dag 29: Het stond in de sterren geschreven

Zondag 23/08/2015

Vandaag is het zondag en meteen ook onze laatste volle dag in Alaska. Wat zouden we doen op deze dag? Laten we er een normale zondag van maken. We slapen eens lekker uit. Pas om 9u45 gaan de oogjes voor de eerste keer open. Voel mij beter, maar niet 100 %. Ik dommel weer even in en neem al vlug een dafalgan forte. Nog even in bed blijven liggen en hopen dat ik mij snel beter voel. Lang blijf ik niet liggen en zet alvast koffie. We eten een klein ontbijt en daarna een warm badje.

Het is buiten zeer helder weer. Aangezien al onze reizen steeds afgesloten worden met een bezoek aan de zoo, gaan we dan ook naar de Alaska Zoo. De toegangsprijs gaat grotendeels naar het nieuwe grote project voor de ijsberen. Ook zijn de meeste dieren in deze zoo gebleven na verwonding of omdat ze wees zijn geworden. Het is geen grote zoo, maar er zitten tamelijk wat dieren. Eerst eten we onze middaglunch op en dan wandelen we 3u in de zoo.

Onze lunch

Zwarte beer

Grijze wolf
Na het bezoekje aan de zoo gaan we naar Earthquake Park. Het is helder weer en misschien zien we wel Mt. McKinley nog eens piepen. En ja daar is ze dan...


We zien ook het uitzicht naar Anchorage toe en zien nog een Bald Eagle boven ons hoofd verschijnen.



Het is hier prachtig en we zitten ruim een uur naar de berg te kijken. We rijden nog even tot aan het strand en wandelen naar beneden. Er vliegen steeds grote vliegtuigen op en af. Morgen zitten we er ook in. De wolken schuiven meer op en straks zijn er geen wolken meer.

Verdrietige blik op het strand dat we morgen naar Belgiƫ moeten
We beslissen om eerst iets te gaan eten en dan terug te komen. We hebben wel zin in buffet bij Golden Corral. Het is natuurlijk zondag en zien dat het superdruk is. Zelfs Tom ziet het niet zitten om in de drukte te eten. Dusja, ik laat hem kiezen wat hij wilt eten en we kiezen voor Arby's. Onze hamburger eten we dan op met een uitzicht op de heldere Mt. McKinley.


Hierna gaan we zien om welk uur ze nog films draaien in de cinema. Nog films om 22u, dus kunnen nog een laatste keer naar de Walmart gaan. Snoep voor Halloween, snacks voor Mollie en een laatste aangename winkeldag voor dit jaar. Om 21u45 zijn we op de parking van de cinema. We kiezen voor de film American Ultra. Kopen een small popcorn en een large cola-zero. Om 22u15 begint de film en het aantal volk valt goed mee. De film was beter dan verwacht, hoewel Tom wat meer actie had gewild. De voorkant van de cinema ziet er toch wel mooier uit dan onze Kinepolis.


Tijdens onze Arby's lunch had ik nog gevraagd aan Tom om na de film nog naar de sterren te gaan zien. Het is zo helder buiten en het is geen volle maan. We rijden naar Earthquake Park en zien op de parking nog tamelijk wat auto's staan. Veel sterren, maar er is toch nog wel wat licht door de stad en achter ons van de luchthaven. Ineens, zien we vallende sterren! Tom doet een wens en ik doe een wens. Dan, 5 minuten later, zien we een soort witte schijn. Is dat het Noorderlicht? Al vlug is het weg... We rijden terug naar het strand en daar staan ook veel auto's geparkeerd. En dan komt het...

In mijn wildste dromen, nooit gedacht...

HET NOORDERLICHT!!!





Het zou nog beter kunnen, maar er is tamelijk wat lichtvervuiling. Toen ik het zag, kwamen de tranen in mijn ogen. Een wonder om het te mogen zien op onze laatste dag. Daarom dat ik nu nog de blog schrijf. Ik ben volledig genezen en ben totaal, ja, beetje in schok en compleet een nieuwe mens van het noorderlicht te zien. Dansende lichtjes, ONGELOOFLIJK. Het was mijn wens van de vallende ster en ook wist ik dat er 17 augustus al het Noorderlicht was verschenen in Denali. Mensen verklaarden mij zot dat ik kans had om in augustus het Noorderlicht te zien. Wie laatst lacht, best lacht. ;)

Anchorage heeft het allemaal voor mij. Bergen, wildlife, zee, strand, faciliteiten,... Deze keer doet het enorm pijn om weg te gaan. Denk dat Belgiƫ nu helemaal gedaan heeft met mij.

Een verjaardagsreis om nooit te vergeten. Een kinderdroom die mijn diepste verlangens heeft vervuld. Een avontuur die mij sterker heeft gemaakt als mens en mij meer doet beseffen dat het ook met minder kan. Alaska heeft mijn hart, maar ook Tom zijn hart gestolen. Er zijn geen woorden voor...



Weer: 22 C°
Hiking: 5 km
Wildlife: bald eagle, eekhoorn

4 opmerkingen:

  1. - Hoe smaakt een Corndog nu eigenlijk?

    - Adembenemend!! Noorderlicht ziet er prachtig uit! Ben zo trots dat je het gezien hebt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het omhulsel smaakt naar smoutebol en dan een worst.

    Ik heb bijna 'niet geslapen. Ik kan het mij zo voorstellen. Ongelooflijk mooi. Zo pijn om hier weg te gaan. :(

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tip voor het noorderlicht: IJsland. In vele opzichten te vergelijken met Alaska (behalve wildlife...) en het voordeel van minder dan 3 uur te moeten vliegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We hadden niet verwacht het noorderlicht te zien in Anchorage. Ijsland, heel graag. Enkel nog het geld en het verlof en ben al weg!

    BeantwoordenVerwijderen