woensdag 12 augustus 2015

Dag 16: Haines - Skagway

Maandag 10/08/2015

Om 8u45 staan we op. Vandaag verlaten we Haines om met de boot naar Skagway te gaan. We douchen en eten dan onze bagels met choco op. Tom voelt zich vandaag ook wat minder. Bijna hetzelfde als ik gisteren en heeft ook een paar beten op zijn arm. Tom kan er gelukkig beter tegen dan ik en we checken uit om naar de ferry terminal te rijden. Nu moeten we twee uur op voorhand inchecken voor de ferry in te rijden. De boot vertrekt pas om 12u45 en doet er maar een uurtje over om tot in Skagway te geraken.

We moeten in lijn 4 staan, want de eerste twee zijn niet in gebruik. Er zijn werken aan de terminal en daardoor verloopt het inchecken een beetje chaotisch. Jammer dat we niet meer naar een souvenirshop kunnen gaan. Hadden niet gedacht dat je inderdaad twee uur op voorhand in de rij moet gaan staan. Deze keer rijden we binnen in de Columbia. Deze boot heeft ook cabines om in te slapen. Er zitten dan ook mensen op die reeds van Juneau komen.

Het parkeren verloopt nog preciezer dan in Whittier, want niet iedereen met auto gaat in Skagway er uit moeten. Na het parkeren mogen we naar boven om onze zitplaatsen te kiezen. Deze keer kiezen we eentje met een tafel. Tom is al beter en we eten en drinken hier wat tot de boot van de kant weg is. Er zijn redelijk wat golven, maar met mijn pilletje voel ik er niets meer van.

Om 14u15 zitten we terug in de auto en rijden we Skagway binnen. Het eerste wat ons opvalt is de drukte! Veel toeristen van de grote cruiseschepen die hier aanmeren. Ook is het hier zeer bewolkt en winderig. We rijden eerst naar ons hotel, zodat we de koffers kunnen uitladen en nog een boterham kunnen eten. Het enige nadeel van het hotel is, dat er geen gratis internet is. Bij de boeking was dit gratis en nu enkel betalend. Hierdoor kunnen we niet skypen met familie en zal de blog in vertraging lopen.

We rusten nog even uit en dan wandelen we naar het Visitor Center voor een wandelbrochure van Skagway. We stoppen aan het Golden North Hotel, waar de geest Mary zou rondzweven. Een interessant feitje van de heer die buiten stond is, dat het hotel het enige gebouw is dat niet op dezelfde lijn ligt als de andere gebouwen. Het gebouw stond vroeger veel verder en met paard hebben ze dit verzet. Helaas zijn de paarden gestorven en hadden ze geen ander transportmiddel om het hotel nog te verzetten. Dus daardoor is het blijven staan…

We stoppen nog aan een saloon (zoals het vroeger was) en het treinstation met vooraan de sneeuwschuiver.

Het begint hier doods te worden, doordat de toeristen van de cruiseschepen alweer weg zijn. Goed voor ons, maar de winkels zijn bijna allemaal al gesloten. Wat ons ook opvalt is, dat hier veel juwelierswinkels te vinden zijn. En krijg een beetje het gevoel dat ik in Antwerpen loop. Het past hier echt niet. Tom koopt nog een magnetische flessenopener voor zijn verdere collectie. Verder hebben we het wel gezien.

We wandelen terug naar ons hotel en nemen de auto naar het Gold Rush Kerkhof. Hier liggen de mensen ten tijde van de Gold Rush.

Verderop wandelen we naar de Lower Reid Falls.

Terug in de auto rijden we via de Dyea Road naar de Skagway Overlook.

Het stelt echt niet veel voor en rijden tot aan het Klondike Gold Rush National Historical Park. We rijden tot de flats om wildlife te spotten, maar zien er vandaag geen. Bij het terugkeren stoppen we nog aan het kerkhof, waar goudmijners liggen die gestorven zijn door een slide (lawine) tijdens het zoeken naar goud. De lawine was op 3 april 1898.

Het begint te regenen en we rijden terug naar de binnenstad om iets te gaan eten. Er is niet veel meer open. Het enige dat nog open is, is niet zo gezellig en we vragen voor take-out. Tom zet mij af in het hotel, terwijl ik de laptop klaar zet met de film “Snowpiercer”. Hele goeie film. Het eten is echter slecht. Ik maak nog wat popcorn voor tijdens de film en zo sluiten we de avond gezellig af. Morgen gaan we terug naar Canada. Helaas zal het zeer slecht weer zijn in Whitehorse.

Weer: 16 C°
Hiking: 500 meter
Wildlife: geen

1. ...zelf geen goud gevonden? :x

Die kerkhoven zijn creepy, moet "leuk" zijn om ze 's avonds te bezoeken :x halloween idee!!

Oh en ik hou van die foto van jullie bij de waterval <3 zo mooi!