maandag 10 augustus 2015

Dag 14: Kluane NP - Haines Road - Haines

Zaterdag 08/08/2015

De dag begint vroeg, hoewel we beiden de wekker niet horen afgaan hebben. Om 7u30 staan we klaar en eten we nog ons ontbijt op in het hotel. We halen sandwiches bij de Deli Bakery en rijden met een stralende zon naar Kluane NP. Aangekomen op de parking staan er al 5 auto's voor de King's Throne Trail. Deze trail geeft een uitzicht op Kathleen Lake en de vallei. Ook kan je nog verder tot de Summit met 5 pieken, maar we zien wel hoe ver we geraken.

De eerste 2 km zijn heel vlak en op de weg zien we berenuitwerpselen en eekhoorns. Er zitten hier dus wel beren, maar of er we er gaan zien... Na het vlakke gedeelte, klimmen we stilletjes aan hoger en hoger. Steeds mooie uitzichten met het meer en de vallei.


Na 3 km begint het steeds steiler en steiler te worden. Het lijkt te doen, maar overal liggen er stenen. Je voeten moet je stevig op de grond zetten, maar met mijn stokken geraak ik nog tot de King's Throne. Het is gelukkig niet te warm en niet te koud. Boven is er niemand en kunnen we genieten van het mooie uitzicht.




Dan zien we een man met zijn hond toekomen, die we in de verte zagen afkomen (vooral de hond die voorop liep). De man is een Canadees van Whitehorse, die Belgiƫ ook al kent. Hij vond vooral Brugge mooi en kan hem wel gelijk geven. De hond komt ondertussen steeds bij mij. Ze noemt Suala en is 3 jaar oud. Even kwam ze mij likjes geven! :)


We zijn goed vooruit geraakt en vanaf hier kan je verder wandelen naar de Summit. Het is enorm steil en weet niet of het mij nog gaat lukken. Ik probeer mee te gaan met Tom, maar al snel moet ik het opgeven. De stijging gaat lukken, maar de afdaling zie ik echt niet zitten. Met mijn evenwichtsproblemen (waardoor snel draaierig en misselijk) en hoogtevrees kan ik niet verder. Als leeuw moet ik mijn trots verbijten en de fakkel doorgeven aan Tom om verder te gaan tot waar hij dat wenst.

Ik blijf ondertussen wachten en eet een Baby Ruth (voor de suiker). Drink een beetje en kijk rond naar de mensen die nu wel toekomen. Heel veel met honden. Ondertussen bij Tom klimt hij omhoog tot de laatste Summit met spectaculaire uitzichten.



De afdaling is voor mijne Tom een race om terug bij mij te zijn!


Je doet hier 4u over, maar Tom is al terug na 2u15. Denk dat de wandelaars ook wel nog nooit iemand zien lopen hebben op de Summit. ;)

Terug bij mij, wandelen we terug. De weg is nog lang en met de afdaling heb ik het heel zwaar. Steile stukken, verraderlijke stenen (mijn voeten schuiven steeds), korte bochten en doordat ik dringend naar toilet moet, kan ik niet meer drinken. Net om 16u zijn we terug bij de auto en na het toiletbezoek drink ik genoeg water. We eten onze sandwiches en rijden verder door naar de Dezadeash Lake.


Toen we dachten, dat we al het mooie al hadden gezien, rijden we binnen in een geweldig landschap. We rijden via Haines Road langs British Columbia en we wanen ons in een schilderij. De foto's spreken wel voor zich. Nu ben ik nog meer overtuigd om naar British Columbia te reizen voor de Nationale Parken. Prachtig! Overweldigend!







Daarna rijden we terug Amerika (Alaska) binnen. Toch strenger dan bij de grens van Canada, maar we mogen verder. Hier is het uitzicht iets minder, maar verderop zien we al wat meer uitzichten.


Door de tijdswinst (terug 10u in plaats van 9u tijdsverschil met Belgiƫ) zijn we nog op een deftig uur in onze cabin. We laden alle koffers uit en rijden dan naar het stadje op zoek naar eten. De eigenares zei ons ook om even naar Lutak Road te rijden tot aan de Chilkoot Lake. Er zouden daar beren komen om de zalm op te eten. Eerst zien we voor ons eten, maar om 21u is alles hier dicht. Ik zie een bar, waar je pizza kan krijgen en daar halen we nog een grote pizza. We eten deze op in de auto bij het meer, maar er is redelijk wat volk. Beren zien we niet en het is zelfs al donker. We rijden terug naar de cabin en zijn enorm moe. We gaan slapen en zetten geen wekker. Tot morgen!

Weer: 20 C °
Hiking: Jess 10 km / Tom 15 km
Wildlife: eekhoorns

Geen opmerkingen:

Een reactie posten