zondag 16 augustus 2015

Dag 19: Whitehorse - Klondike Highway - Dawson City

Donderdag 13/08/2015

Deze nacht heel slecht geslapen. Elk uur kwam ik wakker, ofwel door een gast die boven het toilet hangde (verdere details zijn niet nodig), het felle licht in de kamer (slechte gordijnen), zuurstofgebrek of dat ik schrik had om mij te overslapen. Om 6u was ik klaar wakker en was ik het zo beu, maar dan lag Tom nog zo vast te slapen dat ik hem nog langer heb laten slapen. De hemel was volledig opgeklaard en voor mij het sein om te vertrekken. Ik maak Tom wakker om 6u50 en 7u30 rijden we weg van de B&B en Whitehorse. 

We rijden vandaag op de Klondike Highway tot in Dawson City. De laatste bestemming van onze Yukon reis. Het weer ziet er al beter, ook al is het nog redelijk fris. De nachten beginnen al goed af te koelen hier. Op de Klondike Highway stoppen we eerst bij Lake Laberge. Hier eten we ook ons ontbijt op. 


Verder op de route passeren we redelijk veel meren, maar de uitzichtpunten zijn hier niet denderend. De meeste zijn onvoldoende zichtbaar door de te hoge bomen. De Highway is tamelijk veel gravel en dan hard wegdek met putten in de baan. De volgende stop is pas aan de Five Finger Rapids. Dit was het meest gevaarlijke punt om met de SS Klondike II van Whitehorse naar Dawson op de Yukon River te varen. 


We rijden weer verder en vinden deze Highway zeer saai. In Carmacks stoppen we nog voor een koffie, want de oogjes voelen zwaar aan. Een zeer vriendelijke dame schenkt ons de koffie in en vraagt of we de Discovery Days gaan vieren in Dawson. Het staat op de planning, maar blijven niet het hele weekend. De koffie is trouwens heerlijk en met de lagere temperatuur warmen we hier helemaal van op. 

De volgende stop is pas bij Gravel Lake. We eten onze latere lunch op in de auto en genieten van het uitzicht met de zwanen op het meer. 



We naderen Dawson City en we rijden eerst nog naar de Klondike Goldfields. Dit is een loop van 76 km waar je dan de golddiggers aan het werk kunt zien. Ook zijn er een aantal uitzichtpunten.





Terug beneden stoppen we nog aan de Discovery Claim en de grote Dredge 4. Een groot graafmachine waar ze het grote goud in de Bonanza Creek gevonden hebben. Sinds 1960 is deze machine niet meer in gebruik. 




Je kan hier ook gratis goud zoeken, maar ben behoorlijk moe en wil naar de cabin gaan. We logeren in de Whitehouse Cabins met zicht op de rivier. Naast ons is er een ouder koppel, die oorspronkelijk uit Zwitserland komen, maar al 14 jaar in Alberta wonen. We praten met hen over allerlei zaken en de verschillen met Canada en BelgiĆ«. Aardig koppel, maar moeten nog in de winkel zien te geraken. Het stadje Dawson City ziet er zeer tof uit en zal hier nog foto’s van posten. We wanen ons zelfs een beetje in the wild west. We halen nog een pizza om op te eten in de cabin. Ik probeer de blog bij te werken, maar onze laptop wilt niet opladen en hij is bijna plat… De elektriciteit werkt hier maar half, dus zal de blog voor later zijn. We kijken dan wat tv over Amerikanen die huizen kopen en dan renoveren (leuk om te zien nadat je zelf 1,5 jaar in de bouw hebt gezeten). Na het eten vallen we al vlug in slaap. Het was een lange dag en morgen ziet er veelbelovend uit. 

Weer: 6 C° - 16 C°
Hiking: geen
Wildlife: eekhoorns die de baan weer overliepen

1 opmerking:

  1. Die tweede foto is hemels! Zo veel groen!!

    En moet direct denken aan Wim als ik de foto's van die gold diggers zie! Zelf kan ik maar denken "arme natuur"

    BeantwoordenVerwijderen