dinsdag 28 juli 2015

Dag 2: Anchorage - Portage - Kenai

Maandag 27/07/2015

Vandaag gaan we pas echt beginnen aan onze roadtrip door Alaska. Eerlijk gezegd, zag ik het gisteren nog niet goed zitten en was ik doodop na alle stress met ons huis. Maar een goede nachtrust heeft hier verandering in gebracht. Om 5u ben ik wel al wakker, maar ik heb toch ruim 9u geslapen. Tom was reeds al om 3u30 wakker, maar heeft mij laten slapen. Ik schrijf eerst de blog dat we goed zijn aangekomen en dan maken we ons klaar om Anchorage te verlaten. Het eerste wat we willen doen is gaan ontbijten bij Denny's. Het is net 7u en er is nog niet veel volk. We krijgen een gezellige tafel en kiezen elk ons gerecht. Tom kiest voor de All American SLAM. Dit is de klassieker.

En ik kies voor het speciale, The Invisible Woman SLAM. Zo overheerlijk, maar de caloriebom wil je niet weten.

Om 7u50 gaan we naar de Walmart. Dit is mijn favoriete supermarkt! Alles is hier zo groot en ze hebben heel veel keuze. We merken wel op dat er veel rekken leeg zijn, want er zou gisteren een grote verkoop geweest zijn. We zoeken achter onze berenspray, maar vinden er geen meer in de rekken. Bij het visgerief vragen we het aan het personeel en ze liggen gelukkig bij hen in de dozen. Ze vraagt welk formaat we willen. Geef ons the big one maar. Dan halen we nog de koelbox, bekers, bestek, koekjes, cake, water,... Alle noodzakelijke en mijn ogen vallen weer op hun mooie taarten.

Beetje te lang rond gelopen in de Walmart. Dan bedenk ik mij dat ik de anti-misselijkheid pil vergeten te kopen ben. Verdorie, dan zal ik deze in Kenai moeten halen. Ook hadden ze geen batterijen voor mijn camera, dus kijken we of er een Best Buy is in Anchorage. Er is eentje bij de Mall, maar pas om 10u open. Het is nog 20 minuten, maar we wachten toch in de auto. Wil echt nog een extra batterij en gelukkig hebben ze net nog eentje voor mijn camera.

Om 10u10 kunnen we vertrekken naar onze eerste stop, Potter Marsh Wildlife Viewing Boardwalk. In Anchorage is het nog bewolkt, maar verderop is het aan opklaren. We wandelen even op de Boardwalk, maar zien geen wildlife. Verderop zien we wel een wild konijn!

De volgende stop is Beluga Point Wildlife Viewing. Hier kan je Beluga's zien (maar dan vooral in mei - juni). We zien geen wildlife, maar het is wel mooi om te zien naar de overkant van het water.

Normaal had ik al een stevige wandeling gepland, maar door tijdverlies doen we niet de Falls Creek Trail. Ook hangt de bewolking te laag om vanboven het meer duidelijk te zien. We rijden door via Chugach State Park tot in girdwood naar onze eerste waterval van de reis! Het is de Virgin Creek Falls, een korte wandeling van 640 meter.

De volgende stop is in Portage. Dankzij JB volgende timelapse kunnen maken van deze korte trip.

Eerst gaan we naar het Begich Boggs Visitor Center, waar het Portage Lake fantastisch mooi is om te zien.

Je kan in het VC naar een film kijken van de gletsjer, maar het is nog 30 min wachten. Dan maar eerst aan onze wandeling naar de BYRON GLACIER beginnen. Het is een vlotte wandeling van 3,2 km heen - en terug. We halen iedereen in, want Tom drijft het tempo goed op. Aangekomen is het hier echt prachtig. De zon straalt op het ijs en het is hier niet koud. Wat een mooie dag!

Bij de terugweg krijgen we van iedereen een vriendelijke hello, hi, how much further of hi hikers! In Alaska (in het algemeen Amerika) zijn ze enorm vriendelijk. Ik mis de zure gezichten in ons land totaal niet. Daar lopen ze met hun gezicht in de grond, maar hier kijken ze je recht aan en geven spontaan een welgemeende glimlach. En dit kan al veel goed maken van je dag!

Na de wandeling stoppen we nog even aan de Explorer Glacier Viewing Area. Het water is zo hemelsblauw. :)

We testen de Go Pro nog even uit tot aan de volgende stop bij de Russian River Falls. Onderweg heeft het goed geregend, maar hier begint de zon alweer te schijnen. Bij de Russian River moet je $11 betalen. Dit is toch wel veel, maar zou zo graag een beer willen zien. Aan de parking van de Lower Russian Falls is er nog een plaatsje om te parkeren. Bij het bordje van de wandeling, zie ik dat de wandeling dubbel is in km dan ik had gelezen. Nuja, geen probleem, we zetten er dan een goed tempo op. Het is bijna 16u30 en moeten om 20u in Kenai zijn.

We komen veel wandelaars tegen en bij de waterval zijn we alleen. Zien geen beren, maar wel de zalmen die steeds omhoog springen tegen het water in. Best grappig om te zien.

Geen beren bij de waterval die toch wel een beetje teleurstellend is. Bij aandringen is Teddy voor mij dan gaan poseren met de waterval. Zag ik toch een beer, maar dan wel een Cowboy beer!

Op de terugweg zien we nog wat wandelaars, maar bij de parking staan we alleen. En het begint net te regenen. Perfecte timing! Het is net 18u20, dus komen mooi op tijd aan in Kenai. Veel regen onderweg, maar in Kenai schijnt de zon. Zo hebben we enkel regen gehad tijdens de autorit. Aangekomen bij Eagle Rock is er geen bureau of manager. We zijn goed op tijd voor het inchecken, maar niemand te zien. Via booking bellen we het nummer, maar ook geen reactie. We wachten ruim 30 min en nog steeds niemand. Ik zie dat je ook naar booking zelf kan bellen. Tom belt en legt het probleem uit. Zij bellen naar de manager en blijkt dat ze even weg is en briefje had achtergelaten. We zien geen briefje, maar krijgen wel de kamer 1 en onze code via booking. Eind goed, al goed. We laden onze koffers uit en laten briefje achter dat we even naar het centrum van Kenai gaan, maar nog langskomen voor de betaling en code van wifi.

In Kenai rijden we naar de Mission Ave om het uitzicht van de Cook Inlet & Gletsjers van Alaska Range te bekijken. Het is hier mooi helder weer en je kan in de verte de bergen zien.

Daarna rijden we door naar Arby's om Tom zijn Angus Burger te bestellen en voor mij Chicken Swiss. In onze kamer eten we het gezellig op, maar de manager is er nog steeds niet. Dus is er geen internet. Het is 21u en we gaan slapen. Zelf probeer ik nog even in te loggen op de wifi en geef wachtwoord in wat ik denk dat het misschien zou kunnen zijn. EUREKA! Het lukt, joepi. Ik profiteer ervan en stuur mailtje naar het kattenhotel, hoe het met onze Mollie is. Hopelijk heb ik morgen al antwoord. Hierna val ik zelf in slaap.

Weer: 15 - 18 C°, zonnig met af en toe een bui
Hiking: 10 km
Wildlife: konijn

1. Jessica, Tom,
    Allereerst een heel gelukkige verjaardag, Jess!! Geniet ginder maar van jouw speciale dag!
    Het belooft al weer een prachtige reis te worden. Wanneer je beertjes ontmoet, doe ze dan vooral geen pijn ;)
    Karina

2. Sorry voor de late reactie! Gisteren niet lang op de pc geweest!

Mooie foto's alvast! Die met de waterval is prachtig! En die met de zalmen ook en die met de bergen (ok allemaal!!) Verbluffende natuur, zoals verwacht!

Jullie ontbijt ziet er heerlijk uit! Vooral die pannenkoeken met banaan en aardbeien, mmm en die tas van tom heeft een leuke spreuk op!