maandag 27 juli 2015

Dag 1: Brussel - Reykjavik - Anchorage

Zondag 26/07/2015

Vandaag is het zo ver, de lang verwachte reis naar Alaska is aangekomen. Een kinderdroom die werkelijkheid gaat worden! Door de spanning niet lang geslapen en om 8u staan we op. Dit jaar gaan mijn schoonbroer en schoonmama ons naar de luchthaven brengen. Om 10u10 vertrekken we richting de luchthaven Zaventem. Het verkeer viel heel goed mee en om 11u waren we al afscheid aan het nemen. In de luchthaven was het druk, maar je zou denken dat het drukker ging zijn nu in het zomerverlof. Het inchecken hebben we gisteren al online gedaan, waardoor we meteen onze koffers konden afgeven. Blijkbaar stond Icelandair niet aangegeven waar hij normaal stond, maar na de rijen af te lopen, hebben we onze koffers nog vlug kunnen afgeven.

Dit jaar moeten we naar GATE A, terwijl wij altijd naar GATE B gingen. Anders is ook wel dat we een tussenstop in Ijsland maken. De controle is enorm soft en heel vlug zijn de paspoortcontrole en security check reeds afgelopen. We eten onze koffiekoeken en om 13u30 stappen we het vliegtuig in. Het is behoorlijk warm in het vliegtuig en er zijn geen video's. Blijkbaar zitten we door omstandigheden in een ouder model en is er geen video of airco. Het grote voordeel bij Icelandair is de enorme beenruimte. 20 min later (14u20) vertrekken we uit Zaventem richting Reykjavik.

Er is geen gratis eten aan boord, maar krijgen wel water, cola, koffie of thee ter beschikking. En degeen die wensen, krijgen een mini i-pad om een film te bekijken. Ondertussen kijken we elk naar een film, zelf heb ik gekozen voor Night at the Museum 3 en Tom naar Kingsmen.

Ondanks de vertraging komen we op tijd aan in Ijsland. Bij het zien van het landschap moet ik steeds aan de film "The secret life of Walter Mitty" denken. Een groot bruin landschap met in de verte een aantal bergen.

In de luchthaven van reykjavik, moeten we enkel nog paspoortcontrole doen. Er vertrekken hier veel vluchten naar de USA en de meesten rond hetzelfde uur. We eten op het gemak nog een koffiekoek met een Ijslandse Cappuccino. We zijn allebei moe en hebben wat hoofdpijn van onze vlucht. De frisse lucht in de luchthaven doet ons beiden deugd.

De boarding begint goed op tijd en om 17u15 stijgen we op richting Alaska. Hier is er wel airco en video. We bekijken elk onze films en de vlucht gaat heel vlug voorbij. Er hangt heel wat bewolking in Anchorage, met af en toe een zonnetje.

Uit het vliegtuig lopen we meteen door naar de paspoortcontrole. Het valt mij direct op, dat de luchthaven in Anchorage, je niet doet vermoeden dat je in het grote Amerika zit. Alles is verouderd en zeer klein. We moeten niet lang wachten en het is voor de 5de keer onze beurt, om te zeggen wat we hier komen doen. Een aangename man zegt ons dat we zijn goedgekeurd als "good people", behalve de appels die nog in mijn handbagage zaten (vergeten) ... Maar ze doen niet moeilijk en we hebben ze dan ook meteen afgegeven. Het is eventjes wachten op onze koffers, maar gelukkig zitten ze meteen bij de volgende lading.

We kunnen onze auto ophalen! In Anchorage staat het niet goed aangegeven waar de autoverhuur gelegen is. We vragen het aan een vriendelijke dame en zij zegt ons dat we naar de South Terminal moeten lopen en daar bellen voor een shuttle. Dit is toch wel grappig. Het valt ons beiden op dat er bijna geen volk is in de luchthaven. De shuttle haalt ons op en eigenlijk is het niet ver. Ze zegt ons waar we moeten zijn, want duidelijk aangegeven staat het hier niet. We bedanken haar en staan meteen bij Alamo. Geen volk en kunnen kien tussen een GMC of een Chevrolet. Ik vraag om eerst te gaan kijken en zien dan twee deftige auto's staan. Allebei hebben ze een reservewiel en zijn ze zeer groot. De chevrolet is voor mij iets te groot en de GMC heeft een schuifdak. Wat handig kan zijn om foto's te nemen van het wildlife. Onze keuze is vlug gemaakt en kiezen voor de GMC TERRAIN. Hier zie ik mezelf wel in rijden.

We rijden door naar ons hotel, we zitten op het gelijkvloers en laden onze koffers uit. Beiden hebben we grote honger en rijden naar Tommy's Burger stop, maar is al gesloten om 17u! Dit zijn we niet gewoon van Amerika. Hmm, wat kiezen we nu. Heb wel zin in een milkshake en daarvoor kunnen we naar een DQ gaan. We bestellen ook een hamburger en elk een shake. Vlug naar het hotel en eten deze gezellig op in onze kleine, knusse kamer. Het is hier bijna 20u, de oogjes vallen toe en kruipen onder de wol. Morgen beloofd een mooie dag te worden.

Bye bye

Weer: bewolkt, met af en toe zon, 16 C°

1. Ben enorm blij om te lezen dat jullie goed aangekomen zijn in Alaska! En dat de reis er naar, vlot verlopen is! Jullie auto ziet er prachtig uit trouwens! Kan niet wachten om iedere dag je verslag te lezen! Groetjes en be safe!

2. Hoi Tom en Jess,
    Wij wensen jullie een heel fijne vakantie.
    Zelf net aangekomen in Best Western King Salmon kamer 111. (Alaska tijd 17u25 op 27.07.15)
    Groetjes,
    Ingrid en Sander

3. Hallo Ingrid en Sander.
    Bedankt. :) nog niet lang in ons hotel. Was een mooie dag vandaag. En heb nu pas internet, anders hadden we wel willen komen, maar ventje ligt nu al te slapen. Morgen vertrekken jullie al naar anchorage?
    Grtz Jess & Tom

4. Hallo Melanie,
    Bedankt van je reactie. De blog komt morgen, bij jullie vanavond. Het was een mooie lange dag. Grtz Jess & Tom.