zondag 16 augustus 2015

Dag 20: Tombstone TP & GOLD in Dawson City

Vrijdag 14/08/2015

Om 8u30 zijn we wakker. Heel goed geslapen en totaal niet wakker geworden. In onze cabin hebben we een kleine keuken, dus ik maak verse koffie en zet de ontbijttafel klaar. Tom maakt de lunch voor vandaag klaar, want we gaan naar Tombstone Territorial Park. Het weer ziet er al een pak beter uit dan de afgelopen dagen. Na het ontbijt frissen we ons op en vertrekken we richting de Dempster Highway.

Eerst rijdt Tom nog even op de Klondike Highway en dan zien we aan de kant een eland staan! We keren weer om en rijden terug naar de plaats. Hij is redelijk schuw, maar ons eerste wildlife is een feit! Er zit dan toch wildlife in Yukon.

Na het tanken net voor de Dempster Highway neem ik het stuur over. Het zal dan ook meteen mijn eerste gravel road worden.

Je mag hier 90 km per uur rijden, maar ik ga mij niet opjagen en rij 80. In de bochten kan het wel wat slippen, gelukkig heb ik niemand voor en achter mij. Er zijn een paar tegenliggers, maar druk is het niet. De Dempster Highway is trouwens de weg naar de Noordpoolcirkel. Deze weg, die loopt tot Inuvik is zo een 736 km lang. We zien wel tot waar we komen ;). Dan op de weg zie ik een hippie? fietser langs de kant van de weg plassen. Hiervoor moet ik vertragen, anders hangt hem volledig in het stof. We wisten uiteraard niet dat er verderop een mama zwarte beer met haar jong de baan overstak. We hebben ze nog net gezien aan de kant, maar geen foto. Stomme hippie plasser.

Tom blijft verder spotten, maar zien verder niets op de weg. Op 58,5 km stoppen we voor de Grizzly Ridge Trail. Het is bijna 12u en we eten onze belegde croissants in de auto op. Hoeven we minder mee te pakken in de rugzak. Er staan behoorlijk wat auto’s op de parking, maar het is ook wel de meest populaire wandeling van het park. Ook veel die hier wandelen tot aan het meer en dan kamperen. We wandelen op het gemak naar boven, want het is alweer bijna een week geleden dat we nog eens deftig gewandeld hebben. Al snel wandelen we in t-shirt naar boven. Boven is er dan even een steilere klim, maar het lukt mij om boven te geraken. Het is hier kouder dan beneden, met een harde wind. Helaas zijn er ook wolken boven ons uitzicht. De bergen zijn hier niet zo hoog, waardoor we ze wel volledig kunnen zien.

We blijven niet te lang, want het is echt wel koud. We zien ook veel kampeerders terugkeren en nog een paar naar boven komen. Een grizzly zien we niet. Het zou mij ook verbazen om er ene te zien, want de wandeling is te populair om tot aan het meer te kamperen. Terug beneden rijden we verder naar het Visitor Center en tot aan het uitzichtpunt Tombstone Mountain. Dit uitzicht is prachtig. We staan hier een tijdje te genieten van de mooie natuur en de stilte.

Ik wil nog even verder rijden en de weg is prachtig. Tot aan 100 km rijden we en keren dan pas terug. Prachtig om hier te rijden.

Tom neemt het stuur terug over en we rijden terug naar Dawson City. We zien nog het bordje van het park en moeten toch wel bewijzen dat we hier ook geweest zijn!

We hebben van bij onze cabin graafspullen meegekregen om goud te zoeken. Bij Claim 6 mag je gratis goud zoeken en dit willen we wel proberen.

Tom graaft de eerste put samen met Teddy, die hier wel voor geboren is.

Dan mag ik gaan spoelen tot al het zand weg is. En ja voor de familie staat alles op video. :)

Tom heeft misschien een klein velletje goud gevonden, maar Teddy en ik vinden niets. Het kan ook niet anders, want mijn pot goud is de man waar ik mijn leven mee deel. Verder heb ik niets meer nodig. Er is nog een man met zijn zoon bezig, maar zij hebben meer geduld dan ons. Goud zoeken, het blijft een job apart.

Terug in Dawson City (al 21u15) drinken we elk een cocktail en willen we hier iets eten. Helaas is alles om 21u al dicht. Pftttt hoe stom, het zijn toch Discovery Days? Na onze cocktail gaan we verder kijken in de stad, maar alle keukens zijn alle dicht. Enkel Pan of Gold, waar we dan een lasagne bestellen. Er zijn wel in de grote hal live optredens, maar iedereen draagt een bandje. Misschien zien we morgen nog iets van de Celebrations.

Het was een lange mooie dag en na het eten vallen we al snel in slaap. Morgen gaan we terug naar Alaska. De Yukon ervaring was eens iets anders dan Amerika. Dawson City is ideaal om hier te eindigen. Misschien dat we hier ooit terugkeren om dan volledig de Dempster Highway te rijden tot Inuvik. Wat ik wel jammer vond om het nu niet te gedaan hebben. Er is zo veel te zien en zo weinig tijd... Kunnen het dan in een andere reis plannen. :)

Weer: 18 C °
Hiking: 7 km
Wildlife: 1 eland, 2 zwarte beren, eekhoorns

1. Jammer dat jullie geen goud klompen gevonden hebben om mee naar huis te nemen :p Zag er leuk uit! En het zag er naar uit dat teddy het ook amusant vond!

En ja, weeral mooie panorama foto's!! Echt een paradijs!